Het belang hiervan blijkt uit een recente uitspraak van een kantonrechter, waarin deze oordeelde dat een van de grootste webshops van ons land niet aan deze verplichting voldeed. Volgens de rechter was de gehanteerde bestelknop met de tekst “bestelling afronden” niet duidelijk genoeg. Om deze reden vernietigde de rechter de overeenkomst, met als gevolg dat de consument geen betalingsverplichting meer had.
Op 7 april 2022 speelde een vergelijkbare kwestie bij het Hof van Justitie van de Europese Unie. Een bekende boekingssite hanteerde bij de bestelknop de tekst “voltooi boeking”. Hoewel het Hof niet uitdrukkelijk hoefde te oordelen of deze tekst voldoende duidelijk is, zette het wel vraagtekens daarbij.
Het is voor webwinkels van belang om het bestelproces zo in te richten dat aan deze verplichting is voldaan. Niet alleen omdat de overeenkomsten met consumenten anders bloot staan aan vernietiging, maar ook omdat bij het niet naleven van deze regelgeving boetes kunnen worden opgelegd.
P.S.: de betreffende webshop heeft de tekst inmiddels veranderd naar “bestellen en betalen”. Helder en duidelijk, lijkt mij zo.
Wilt u de uitspraak zelf lezen? Dat kan hier.