Twee dagen geleden was in het nieuws dat De Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan vijf webwinkels boetes van in totaal € 621.000 heeft opgelegd. De reden? Deze webwinkels hanteerden volgens ACM misleidende nepkortingen.
U kent het wel, bij een aangeboden product wordt een doorgestreepte ‘van-prijs’ getoond met daarnaast de huidige, lagere prijs. Op deze manier wordt u met een vaak hoge korting verleid om een product aan te schaffen. Aangezien de prijs voor consumenten doorslaggevend is voor de beslissing tot aankoop, is dit voor (web)winkels een aantrekkelijke methode om koopgedrag te beïnvloeden.
Dit soort prijsvermeldingen kan natuurlijk voortkomen uit een daadwerkelijke afprijzing, maar wordt in sommige gevallen ook misbruikt om de consument op het verkeerde been te zetten. Er is dan sprake van valse prijsvermindering. Dat komt in meerdere vormen voor. Zo kan een ‘van-prijs’ worden getoond die te oud is. Op grond van de wet moeten bedrijven namelijk de laagste vorige prijs tonen die gold in de dertig dagen voor de kortingsactie. Daarnaast wordt soms een hogere oorspronkelijke prijs vermeld dan het product ooit daadwerkelijk kostte, puur om zo een hogere korting te veinzen. Dit soort prijsvermeldingen vormen een oneerlijke handelspraktijk.
Met de boetes geeft ACM een signaal af dat oneerlijke handelspraktijken niet aanvaardbaar zijn en dat daartegen zal worden opgetreden. Weliswaar hebben consumenten ook specifieke rechten als zij door een oneerlijke handelspraktijk een product hebben gekocht, maar vaak zijn zij daar niet van op de hoogte. Ook weegt het ‘gedoe’ voor de consument vaak niet op tegen de winst die kan worden behaald. Handhaving op een overkoepelend niveau door toezichthouder ACM is dan ook noodzakelijk om de effectiviteit van consumentenbescherming te waarborgen.
Deze consumentenbescherming is een onderdeel van wetgeving waarmee de handelspraktijken van online aanbieders zwaar worden genormeerd. Het idee daarachter is over het algemeen goed. Voor consumenten moet sprake zijn van een eerlijke en transparante markt, zodat met vertrouwen online kan worden geshopt.
Dat neemt overigens niet weg dat consumentenwetgeving soms ook wel een beetje kan doorschieten en ondernemers worden opgezadeld met veel extra lasten. Zo zijn webwinkels verplicht om te voldoen aan talloze informatieverplichtingen. Maar ondervindt een consument nu werkelijk nadeel als de webwinkel vergeet te vermelden op welke wijze de overeenkomst wordt gearchiveerd en voor de consument te raadplegen zal zijn? Ik vraag het me af.
Voor prijsvermelding geldt dit natuurlijk niet. Daar moet je gewoon eerlijk over zijn.
Indien u vragen over dit onderwerp heeft dan kunt u contact opnemen met mr. M.O. (Mart) Thijsen.